Cykl konferencji SZKOŁA I NAUCZYCIEL odpowiada na ważne problemy nurtujące polską szkołę i środowisko zawodowe nauczycieli.
W ramach obrad podejmowana jest diagnoza kluczowych obszarów stanowiących o efektywności i jakości edukacji. 23-24 września 2024 obszary te będą analizowane w aspekcie dwóch kategorii: indywidualizmu i wspólnotowości, które na plan pierwszy wysuwają relacje między jednostką a wspólnotą. W założeniach edukacja ma być w codzienności szkolnej z jednej strony dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów, z drugiej zaś musi być zgodna z celami i zadaniami wspólnymi dla wszystkich.
Jednak mimo mocnego uzasadnienia w teorii i badaniach, przyjęte przez nas kategorie nie zawsze współgrają w praktyce, tworząc harmonię w środowisku szkolnym. Wyłania to kluczowe pytania, czy współczesne uwarunkowania edukacji szkolnej umożliwiają takie zrównoważenie? A dokładniej: czy proces dążenia do osiągnięcia harmonii jest realny, czy raczej jest to ideał, do którego możemy tylko zmierzać, bez szansy na pełne osiągniecie? Pytania te wyznaczają kierunek obrad. W poszukiwaniu odpowiedzi nie bez znaczenia jest ogląd wysoce efektywnych polityk i praktyk, kształcenia oraz doskonalenia nauczycieli opracowanych z perspektywy globalnej oraz lokalnych doświadczeń. Zbilansowanie zdobytych już osiągnięć oraz możliwości ich implementacji do innych warunków kontekstowych, a także rozpoznanie tych rozwiązań, które są nieprzemijające, oraz tych, które nie wytrzymują próby czasu.
Na tej podstawie możliwe jest określenie kierunków, które wyznaczają dalsze poszukiwania i innowacje pod zrównoważenie indywidualizacji i wspólnotowości w edukacji i harmonii w środowisku szkolnym.